Sunday 22 December 2013

Berniaga Di Musim hujan





Teks: W. Kamariah
Foto: Carian Google

بسم الله الحمن الرحيم  اللهم صل على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه أجمعين   
Alhamdulillah..langit sudah kembali cerah, hujan pun dah serik walaupun masih diselangi kebimbangan pertembungan gelombang kedua angin monsun timur laut dan fenomena air pasang.

Bagi perniagaan yang berhubung kait secara langsung dengan aktiviti pembinaan, musim tengkujuh adalah hari-hari yang agak membimbangkan. Bilangan 'walk in customer'  berkurangan secara drastik kerana banyak aktiviti pembinaan dikurangkan. Apalagi kalau hujan lebat berterusan selama lebih seminggu tanpa henti. Kalau tak sempat melepasi peringkat pemasangan  atap sebelum situasi ini bermula, banyak aktiviti terpaksa ditangguhkan.

Ini adalah hari-hari yang menyedihkan dari segi  jualan. Walau bagaimanapun, kesempatan ini digunakan sepenuhnya bagi menyiapkan kerja-kerja dokumentasi. dan rekod. Maklum sahajalah, apabila orang yang membuat jualan adalah orang yang sama membuat kerja pengkeranian dan mengawal stok, banyak kerja-kerja tertangguh. 

Ini biasanya berlaku apabila berurusan dengan pelanggan yang melibatkan perkhidmatan tempahan dan pelanggan yang sedang dalam proses pembinaan rumah. Kena pulak kami selalu berhadapan dengan pelanggan-pelanggan yang cerewet dan banyak permintaan. Kadang-kadang seorang pelanggan mengambil masa lebih satu jam untuk mengambil keputusan. Lagi sedih bila akhirnya tiada jualan berlaku. Katanya, "Nak survey dulu". Alhamdulillah, kebanyakkannya datang kembali setelah puas 'survey' ditempat lain.

Sesungguhnya rezeki itu milik Allah.

No comments:

Post a Comment