Friday 27 December 2013

Pasar Manir

Teks: w.kamariah
Foto: w.kamariah

Keadaan trafik Pasar Minggu Pekan Manir setiap Sabtu. Ini kira ok lah sebab hujan.


Hari Sabtu adalah hari check in di Pasar Manir. Hujan la pulok.....

Suasana sekitar Pasar Manir


Sekarang musim ubi. Hujan-hujan ni, pekena ubi kayu rebuh cicoh nyior lawang kupi scawang... pergh!!

Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah, hujan dah serik, yang bah dah surut, yang bertandang pun dah  pulang, Setelah 3 hari berjaya menjemur baju, pagi ini hujan turun lagi. Tapi tak kira hujan atau ribut, pasar manir tetap ramai orang.. pasar tradisi yg terkenal sejak sebelum zaman arwah nenek dulu.

Luas pasaran Pasar Manir tidak tertumpu kepada penduduk sekitar Manir sahaja, malah dari Bandar Kuala Terengganu pun ada.

Terdapat banyak produk istimewa yang menjadi tumpuan pengunjung sejak dahulu antaranya adalah kuih muih, beras kampung, ketupat pulut, pisau dan golok, hasil tangan seperti badang dan lekar, serta ikan air tawar yang segar.

Tidak kurang juga ada yang pergi kerana suka-suka nak lihat kemeriahan manir. Zaman nenek dahulu, pengunjung  datang ke Manir dengan menggunakan perahu yang mana ia  terkenal sebagai pasar buah. Kini kemeriahan Manir kian bertambah dengan adanya jambatan yang menghubungkan Manir, Pulau Rusa dan Paloh. Sehingga kini kegemilangan Manir tidak tenggelam walau tumbuhnya pasaraya-pasaraya besar.

No comments:

Post a Comment